Tuesday 11 September 2018

115156: Gabriel Michalik, "Danuta Szaflarska. Jej czas"

Myślę, że dobrze to wyszło - biblioteka wydzieliła mi zarezerwowaną biografię pani Danuty Szaflarskiej już po zakończeniu biograficznego miesiąca czytelniczego, co oznacza, że rozpoczynając Jej czas byłam już po lekturze Hamleta w stanie spoczynku tegoż Autora, i wiedziałam, czego się po nim spodziewać (luźnej, swobodnej gawędy, z dużym urokiem oraz erudycją prezentującej historię polskiego teatru na planie równorzędnym z opowieścią o życiu Bohaterki). W przeciwnym razie mogłoby mnie zdziwić przeniesienie akcentu z jednostkowej postaci Bohaterki na tło społeczno-polityczno-kulturalne czasów, w których przyszło Jej żyć.

A czytana a vista biografia teatru (widzianego przez pryzmat dziejów jednej tylko adeptki sceny), mogłaby mnie zdumieć, skonfundować, i rozczarować. Całe szczęście, nie doszło do tego - a mój wewnętrzny, zabiedzony teatrolog bardzo się tym ucieszył.

Krótko i na temat: brak wyliczanki z datami, miejscami i nazwiskami - choć tych ostatnich jest sporo; ostatecznie mówimy tutaj o pokaźnym wycinku z życia ludzi teatru, którzy mieli okazję pracować z Danutą Szaflarską. Wyraźnie zaznaczony wątek religijny, w tym temat nawrócenia Bohaterki - to uwaga dla tych z Państwa, którzy nie sympatyzują z tematem.

Ogólnie, jednakowoż, poleca się.

No comments:

Post a Comment